יום שלישי, 4 בדצמבר 2018

בדיקת פוליגרף וקטינים

בדיקת פוליגרף מתבצעת בכל יום ויום ממגוון רחב של סיבות. אחת השאלות המעניינות ביותר שלא נשאלו בדרך כלל היא עד כמה הבדיקה כדאית ואפשרית לקטינים. זה הזמן לדבר על הנושא ולענות על כל השאלות.

מה השוני באיכות הבדיקה בין קטין לבוגר?

כאשר בודקים אדם בוגר הבדיקה תהיה מדויקת יותר מאשר קטין. כמובן שהסיבה לכך היא פיזיולוגית, כיוון שהגוף של הקטין יראה סימנים שונים מאדם בוגר, אך הסיבה האמיתית היא כמובן פסיכולוגית התנהגותית שכן הקטין יילחץ מאוד במהלך הבדיקה. כאשר אנו מדברים על קטינים לרוב ההתייחסות היא לנערים שקטנים מגיל 16, זאת למרות שהחוק קובע שבוגר יהיה מעל גיל 18. נערים בגיל הזה יילחצו מאוד והבדיקה תהיה מאוד לא איכותית ואמינה ועל כן יש להימנע ממנה.

מתי אפשר לבדוק את הקטינים בפוליגרף?

ניתן לבדוק קטינים בפוליגרף במצבים מסוימים שזוכים לאישורים מתאימים. קודם כל, האפוטרופוס של הקטין חייב לאשר את הבדיקה ואם הוא לא מוכן לכך ויש בכך צורך הכרחי לדעת החוקרים במשטרה, יש צורך לקבל אישור משופט. כמו כן יש צורך באישור מקצין נוער מרחבי לצורך אישור נחיצות הבדיקה. נערים מתחת לגיל 12 כמעט ולעולם לא ייבדקו וילדים מתחת לגיל 14 ייבדקו במקרים נדירים במיוחד. בדיקת הפוליגרף הופכת להיות משמעותית כאשר הילד יכול לשמש כעד למקרים שונים, כמו למשל אלימות במשפחה, פשעים שבוצעו כמו אונס, גניבה או רצח וכולה.

האם יש צורך להשיג אישורים לבדיקה?

יש שני אישורים שצריך להשיג לפני שמקיימים בדיקת פוליגרף לקטין והם אישור אפוטרופוס ואישור קצין נוער מרחבי. תחילה יש לפנות אל קצין הנוער המרחבי ולבדוק האם הוא מסכים, נוכח התנאים והעובדות. יכול להיות שלפי גיל הילד הוא יכריע שאין טעם בבדיקה אפילו שהיא נחוצה, ויכול להיות שהוא יורה על בדיקה אפילו שהילד מתחת לגיל 14. כל מקרה לגופו, שיקול הדעת של הקצין חייב להיות אובייקטיבי וכמובן להתייחס להשלכות השונות על חייו של הנבדק. כמו כן חשוב לזכור כי האפוטרופוס חייב לאשר והבעיה שנוצרת מחוסר אישור כזה היא שיש חשש שהוא אינו מאשר בגלל תוצאות הבדיקה.

כיצד יכולה להשפיע הבדיקה על חיי הקטין?

בדיקת פוליגרף אולי נשמעת לכם כמו משחק ילדים אך היא עניין רציני וכבד במיוחד. בדיקה זו יכולה להלחיץ אפילו אדם מבוגר עם ניסיון חיים עשיר ואפילו אדם שכבר עבר את הבדיקה בעבר. נער בן 15 יכול להילחץ מאוד מהמעמד וזה יכול גם לגרוע מאיכות הבדיקה אך בנוסף לכך להשפיע על המשך חייו ולגרום לו סוג של טראומה נפשית. לכן חשוב לעבוד עם נוער רק בחסות מקצוענים שהתמחו בכך, ובכל תחנת משטרה יהיו אנשים שידאגו לטפל בילדים ובנוער. הבדיקה יכולה לפגוע מאוד בביטחון העצמי של הילד וחייב לקחת זאת בחשבון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה