יום שלישי, 3 באפריל 2018

למה משמשת בדיקת פוליגרף


בדיקת פוליגרף היא אחת הבדיקות המוכרות ביותר לציבור הרחב ויש כאלו שמפחדים ממנה מאוד כי היא יכולה לחשוף דברים שהם לא רוצים שיגלו. למה בדיוק היא משמשת ומי צריך לחשוש ממנה, אם בכלל? הגיע הזמן לעשות סדר באחת המכונות המופלאות שהאדם המציא.

מהי מכונת פוליגרף?

מכונת הפוליגרף היא מכונה שכותבת את כל המדדים השונים שמחוברים לגופו של אדם מסוים כמו למשל ההולכה החשמלית של העור שלו וקצב הלב שלו וכך מעידה על מצבי לחץ מסוימים שיכולים להעיד על כך שהנפגע משקר. אמנם היא לא מדויקת במלוא האחוזים ולמעשה בביתך המשפט היא קבילה רק במצבים מסוימים בחלק מהעבירות אך אין ספק שהשימוש בה מטיב עם אנשים רבים, מקומות עבודה וגם שוטרים במהלך עבודתם.

למה משמשת בדיקת פוליגרף?

·         השימוש המוכר ביותר של בדיקת פוליגרף הוא השימוש המשטרתי אם כי זהו השימוש המוגבל ביותר שיש. שימוש משטרתי נעשה כדי לבדוק כיווני חקירה חדשים וכדי לעלות על חשודים נוספים בעיקר במקרים בהם אין קצה חוט משמעותי שיכול להוביל אל האמת. מכונת הפוליגרף המשטרתית לא חושפת את האמת אלא חושפת בפני המפעיל שלה איך הגוף של הנפגע מגיב לשאלות מסוימות וכך ניתן לדעת האם יש נושא מסוים שכדאי לבחון לעומק או לגלותה אם עוד מישהו היה מעורב במקרה מסוים.

·         עוד שימוש נפוץ מאוד הוא בעבור בדיקת פוליגרף לאבחנה תעסוקתית. בדרך כלל חברות ביטחוניות משתמשות במכונה אך כל חברה יכולה לעבוד בשיתוף עם מכון פוליגרף ולבחון האם הסודיות של העובדים שלה נשמרת, האם הם לא פוגעים בביטחון שלה ולעתים שלה מדינה כולה וכמובן לשאול שאלות שונות לגבי גניבות, לגבי שימוש בסמים וכולה. שימוש זה מוכר מאוד גם מיחידות מסוימות בצבא והוא חלק משמעותי מסיווג ביטחוני.

שימוש על ידי חברות הביטוח

אמנם הפוליגרף אינו קביל בכל בעיה משפטית אך הוא יכול לחשוף הונאות רבות בעיקר כנגד חברות הביטוח. משתמשים במכונת הפוליגרף כדי להבין האם לקוח מסוים של חברת הביטוח משקר לה כדי להרוויח כסף כי לעתים הונאות כאלו יכולות להגיע לסדר גודל של עשרות אלפי שקלים ואף יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה